Cine şi de ce fură startul la locale - Sebastian 'Tianu' Burduja

Cine şi de ce fură startul la locale

Cine şi de ce fură startul la locale

plic

Localităţile din România sunt împânzite de materiale de publicitate politică încă din ianuarie, cu cinci luni de zile înaintea datei oficiale la care ar trebui să înceapă campania pentru locale: 6 mai 2016. Acest tip de promovare este profund imoral, la limita legii şi afectează competiţia politică.

Pe Facebook s-a lansat recent campania „Candidezi ca un hoţ”, prin care toţi cetăţenii care vor să semnaleze forme de publicitate electorală înainte de termen o pot face prin postarea de materiale video sau foto. Regăsim acolo o colecţie impresionantă de broşuri, panouri publicitare, corturi, pancarte... toate cu feţe zâmbitoare, de multe ori aceleaşi feţe, care ne cer cu seninătate votul şi încrederea.

Totuşi, potrivit legii 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data desfăşurării alegerilor, deci în data de 6 mai 2016.

plic

De asemenea, legea 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, spune că toate formele de publicitate stradală sunt amplasate doar în baza unei autorizaţii de construire, emisă de către primarii de sector, sau de către Primarul General pentru zonele protejate.

Oare câte dintre aceste minunate „structuri”, care (ne) râd astăzi în soare, precum celebrelele macarale de odinioară, au autorizaţii emise conform legii? Câte au fost verificate de poliţia locală? Dacă le au, ar trebui să le şi afişeze. Dacă nu le au, să răspundă în faţa organelor abilitate.

Ia priviţi ce răspunde Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) la o sesizare a unui cetăţean. AEP face distincţia între „acţiuni de publicitate sau promovare politică şi acţiuni de publicitate sau promovare electorală”. În fapt, AEP ne spune că acţiunile de promovare politică nu sunt reglementate în mod special faţă de alte acţiuni de publicitate comercială. Practic, perioada campaniei electorale este extinsă de facto şi, mai mult, în afara celor 30 de zile de campanie oficială, partidele politice şi candidaţii la funcţii publice pot derula acţiuni de promovare şi îşi pot face reclamă aproape fără niciun fel de constrângeri.

Desigur, cei în cauză se vor apăra spunând că au nevoie să-şi promoveze mesajele şi în perioada de pre-campanie, având în vedere că trebuie să strângă un număr de semnături de susţinere. A se vedea legea 115/2015. De acord, dar trebuie să admitem totodată că există un nepermis vid legislativ în ceea ce priveşte reglementarea publicităţii politice. N-am văzut pe niciunul dintre cei care mâine ne vor cere votul să ceară îndreptarea stării actuale profund incorecte şi imorale.

Mai exact, Parlamentul României -- ne mai aude cineva acolo? -- trebuie să analizeze de urgenţă situaţia actuală privind promovarea electorală înainte de termenul legal şi să prevadă prin lege răspunsuri explicite la următoarele întrebări:

1) Care este perioada legală de pre-campanie electorală în România?

2) Care sunt materialele de promovare electorală permise în perioada de dinaintea celor 30 de zile de campanie electorală?

3) Care sunt elementele obligatorii care trebuie să apară pe aceste materiale (de exemplu, sursa finanţării şi bugetul alocat campaniei de promovare) şi care sunt sancţiunile care se impun în eventualitatea în care astfel de elemente nu sunt prezente?

4) Care este termenul limită pentru verificarea şi publicarea informaţiilor referitoare la sursele finanţării politicienilor şi partidelor politice vizate de controalele AEP?

În fine, chiar şi în actualul vid legislativ, AEP are atribuţii în ceea ce priveşte controlul legalităţii finanţării materialelor de publicitate politică (bannere, corturi, broşuri etc.), inclusiv în perioada de pre-campanie electorală. Un pont pentru concurenţii la alegerile locale: luaţi toate materialele contracandidaţilor voştri, faceţi un calcul simplu şi cereţi-le public să justifice provenienţa fondurilor. S-ar putea să avem surpriza ca cei care au furat startul să fie dovediţi drept hoţi pe bune încă dinainte de alegeri. Măcar nu ne-ar mai pierde timpul.

Articol publicat în Adevărul.ro: Cine şi de ce fură startul la locale

Fii primul care comentează

Vă rugăm să vă verificaţi email-ul pentru a vă activa contul.